Pijnbestrijding

Iedereen heeft wel eens last, maar wat als de pijn u in uw greep heeft en uw leven geleid wordt door de pijn?

Onze behandeling bij chronisch pijn

Acceptance and Commitment Therapy (ACT)

Er is in toenemende mate van bewijs dat Acceptance and Commitment Therapy (ACT) het emotionele, fysieke en sociale functioneren van patiënten met chronische pijn kan verbeteren.
Met ACT richten wij ons niet op het verminderen van de pijn of stress, maar op het veranderen van de frequentie en/of inhoud van disfunctionele gedachten. ACT probeert het functioneren van u te verbeteren door het modificeren van de impact van chronische pijn en andere symptomen door acceptatie en mindfulness methoden. Dit wordt bereikt door het vergroten van de psychologische flexibiliteit van de patiënt.
Onder psychologische flexibiliteit verstaat ACT:
“Het vermogen om effectief te handelen in overeenstemming met persoonlijke waarden en doelen, ook al zijn er potentieel verstorende gedachten of gevoelens aanwezig.”

Relaxatietechnieken

Bij het uitvoeren van relaxatietechnieken proberen wij samen met u stress te verminderen. Dit zorgt voor vermindering van pijn.
In onze aanpak van chronische pijnklachten, zal altijd aandacht zijn voor het ontspannen.

Dit brengt namelijk vele voordelen met zich mee zoals:

• Het verlagen van de ademhaling
  • De kwaliteit van de ademhaling verbeteren
  • Het verlagen van de hartslag
  • Het verlagen van spierspanning
  • Het vergroten van de bloedstroom naar de spieren
  • Angst en frustratie verminderen
  • Pijnvermindering

Motivational Intervieuwing

Met Motivational Interviewing (MI) gebruiken wij een interactieve gespreksmethode om u aan te zetten tot verandering in uw gedrag daar waar nodig.
MI is een gesprekstechniek welke veel wordt toegepast bij gedragsverandering. Denk hierbij aan een verslaving, een depressie, of in het geval van de fysiotherapeut aan chronisch pijn of bewegingsangst.
MI is een evidence-based practise (EBP) methode. Dit wil zeggen dat het gebaseerd is op een wetenschappelijk onderzoek.

Onze aanpak

Waarom heb je pijn?

Pijn is een beschermingsmechanisme van het lichaam. Er lijkt iets niet in orde en dit heeft aandacht nodig, vaak heeft een acute pijn een duidelijke oorzaak. Sommige pijn kan ook chronisch worden. We spreken van chronische pijn wanneer de klachten langer dan 3 maanden blijven bestaan en er geen relatie is met het oorspronkelijke letsel. Chronisch pijn beïnvloedt hoe dan ook uw dagelijks leven, werk en kwaliteit van leven.

Chronisch pijn?

Er is vaak niet één reden aan te wijzen voor het ontstaan van chronische pijn. Dit is voor iedere persoon weer anders, belangrijk is om inzicht te krijgen in de persoonlijke factoren.
Wij bieden in dat kader een aantal interventies en technieken om samen met u de klachten te onderzoeken en te behandelen.

Denk hierbij aan:

• Acceptance and Commitment Therapy
  • Relaxatie technieken
  • Motivational Interviewing
  • TENS

Waar kan je terecht?

Uiteraard kunt u gewoon bij ons op de praktijken in Reeuwijk en Gouda terecht. We hebben ook een spreekuur bij Livit Orthopedie in Rotterdam op de woensdag. Een afspraak maken kan via de website.

Informatie over pijn

• Alle pijnklachten