Achillespees

Symptomen

De pijn begint vaak direct na het belasten en verdwijnt relatief snel. Meestal is er sprake van een zeurende pijn in het midden van de achillespees. We spreken dan van een achillespeesontsteking. Als deze klachten blijven aanhouden kan het zijn dat de pijn ook tijdens het belasten opkomt en minder snel weggaat. Achillespeesklachten gaan vaak gepaard met startklachten, denk hierbij aan het opstaan ’s ochtends of na even gezeten te hebben.

Als er sprake is van een achillespeesruptuur is er sprake van een plotselinge pijnscheut en kan je niet meer lopen. Met het blote oog is vaak de plek van de ruptuur waar te nemen. Bij een totaal ruptuur wordt er vaak snel geopereerd om de twee peesdelen weer aan elkaar vast te zetten.\

Oorzaak

De oorzaak van de achillespeesklachten is bijna altijd overbelasting. Of dit nu komt door slechte schoenen, een platvoet, instabiele enkels of een te snelle opbouw in training. Al deze factoren kunnen bijdragen aan een onnatuurlijk gebruik van de pees. In alle gevallen wordt de capaciteit van de pees overschreden en kunnen klachten ontstaan.

Onderzoek

Voordat er behandeld kan worden is het van belang om te onderzoeken wat de aard en de ernst is. Dit doen we door middel van bewegingsonderzoek, loopanalyse en eventueel een echografisch onderzoek van de pees. Hiermee kunnen we vaststellen of er sprake is van een ontsteking of zelfs beschadiging van de achillespees.

Behandeling achillespeesklachten

Shockwave

Veelal wordt shockwave ingezet als behandelmethode bij langdurig ontstoken en beschadigde pezen. Een shockwave traject bestaat uit 3 tot 8 behandelingen, met een interval van 7 tot 10 dagen tussen behandelingen. Een evaluatie echo vindt plaats na 3, 5 of 8 behandelingen. Deze controle is nodig om te zien of de pees voldoende weefsel aan heeft gemaakt maar ook om tijdens behandelingen de instellingen van shockwave bij te sturen.

Oefentherapie

Als het shockwave traject succesvol is afgerond helpen we je ook bij het op trainen naar het gewenste niveau. Dit wordt gedaan door oefentherapie. De pees kan niet gelijk alles, door middel van oefeningen, looptraining en (hard)loop schema’s en advies zorgen we dat je ook weer snel op het oude niveau terug bent.

Inlay’s

In sommige gevallen kan het behandeltraject ook bestaan uit het doorverwijzen naar een podotherapeut of podoloog. Als het vermoeden ontstaat dat de klachten zijn ontstaan uit een onnatuurlijke houding of dynamiek van de voet kan het soms helpen om hiervoor een zooltje te maken. Bij veel staand of lopend werk kan er een blijvende overbelasting op de pees ontstaan. Een goede ondersteuning van de voet is daarom wenselijk.