Bovenarmklachten

Bovenarm klachten zijn pijnlijk en veel voorkomend. De bovenarm heeft twee spiergroepen, strekkers en buigers. De strekkers noemen we triceps en zitten zitten aan de achterkant van arm. De buigers noemen we de biceps en deze zitten aan de voorkant van de arm. Door de arm lopen ook belangrijke bloedvaten en zenuwen. Deze sturen de arm aan en zorgen voor zuurstof voor de spieren.

Klachten aan de bovenarm kunnen acuut ontstaan, vaak door een ongeluk of blessure. Denk hierbij aan een spierscheur of een breuk.

Niet acute bovenarm klachten ontstaan vaak door overbelasting. Om de oorzaak van deze pijn te achterhalen moet er naar het ontstaan van de klachten gekeken worden. Vaak straalt een pijn in de schouder uit in de arm, of straalt pijn in de arm zelfs door naar de hand.

Een aantal symptomen die we veel zien bij schouderklachten:

• Strak gevoel in de armen
  • Tintelingen
  • Krachtverlies

Onderzoek

Het onderzoek bij acute bovenarm klachten bestaat uit het inschatten van de “schade”. Spier pees en botweefsel heeft andere hersteltijden. Door te weten wat er aan de hand is kunnen we een betere prognose maken van de duur van de klachten.

Het onderzoek bij niet acute klachten bestaat uit onderzoek van de elleboog, schouder, schouderblad en borstwervelkolom. Als een van deze gewrichten niet zijn optimale lenigheid haalt kan dat compensatie geven. Wanneer deze compensatie over tijd te zwaar belast wordt, kan dat klachten geven.

Ook onze posities in de ruimte, sta- of zithouding, kan hier aan bijdragen. Dit zal ook zeker aan de orde komen tijdens het onderzoek

Behandeling van de bovenarm klachten

Bij de behandeling van acuut letsel staat de genezing centraal. Afhankelijk van de gradatie kan het herstel tussen de 4 en 10 weken duren. In deze periode kan met oefeningen de structuur getraind worden.

Bij niet acuut letsel bestaat de behandeling uit het opheffen van de belemmerende factoren. Dit kan door mobilisatie van elleboog, schouder, borstwervelkolom. Houdingsadviezen voor zitten, staan of werken. En oefeningen om lenige te blijven en de houdingen vast te kunnen houden.