Bovenbeenklachten

Bovenbeenklachten komen voor bij veel verschillende patiënten groepen. We kennen de spierblessures, de knieklachten maar ook de totale knie prothese. Het bovenbeen bestaat uit een groot bot met daar omheen vier compartimenten met spieren; de quadriceps, de hamstrings en de aan- en afvoerders van het been. Aan het uiteinde van de het bovenbeen zit het kuitbeen welke samen met de knieschijf het kniegewricht vormt.

Het Bovenbeen

Het bovenbeen bestaat uit het dijbeen en omringende spieren. Daarnaast heeft het bovenbeen twee grote zenuwen en een aantal bloedvaten. De quadriceps is de spier aan de voorzijde van het bovenbeen en verantwoordelijk voor het strekken, deze spier vormt de knie pees. De achterkant noemen we de hamstrings, deze zorgen voor buigen van de knie. Ook loopt de achterbeenzenuw hier doorheen. Als laatste hebben we de adductoren aan de binnenkant van het been, deze voeren het been aan,.

Klachten aan het bovenbeen kunnen acuut ontstaan, vaak door een ongeluk of blessure. Denk hierbij aan een spierscheur of een breuk.

Niet acute klachten ontstaan vaak door overbelasting. Om de oorzaak van deze pijn te achterhalen moet er naar het ontstaan van de klachten gekeken worden. Vaak straalt een pijn uit in de het bovenbeen, maar komt het ergens anders vandaan.