Elleboogklachten

Het elleboog gewricht wordt gevormd door spaakbeen, ellepijp en bovenarm. Elleboogklachten kunnen acuut ontstaan, bijvoorbeeld door een valpartij of botsing. Of over tijd, meestal hebben we dan te maken met een overbelasting.

De diverse soorten elleboogklachten

Bursitis

Een bursitis in de elleboog is de ontsteking van het slijmbeurs aan de achterkant van de elleboog. Deze irriteert wanneer de druk te hoog wordt. Dit ontstaat vaak bij herhalende bewegingen waarbij de spier over de botrand glijd. Door de slijmbeurs te laten ontsteken wordt de druk opgevangen waardoor alle structuren goed over elkaar heen kunnen glijden.

De pijn gaat meestal gepaard met een lokale zwelling achter de elleboog. Leunen, druk, en volledig buigen van de elleboog kan de pijn provoceren

De behandeling bestaat vooral uit het verminderen van de overbelasten en het verminderen van de zwelling. Soms is het nodig om hiervoor langs de huisarts te gaan.

Tenniselleboog

Bij een tenniselleboog zit de pijn aan de buitenzijde van de elleboog en straalt soms uit richting de hand. De pijn komt meestal uit de spieren die aanhechten aan de buitenkant van de elleboog, deze spiergroep strekt de strekt de pols.

Middels echo onderzoek kan de aard en ernst van het beschadigde weefsel worden bepaald. Een ontsteking of beschadiging vraagt een andere aanpak in herstel. Soms kan het helpen om met shockwave therapie of EPTE te behandelen. Ook moet er gekeken worden naar de functie van de elleboog en schouder, ketenproblematiek kan hiermee worden uitgesloten.

Golferselleboog

Bij een golferselleboog zit de pijn aan de binnenzijde van de elleboog en straalt soms uit richting de hand. De pijn komt meestal uit de spieren die aanhechten aan de binnenkant van de elleboog, deze spiergroep buigt de pols.

Meestal ontstaat deze klacht door overbelasting, hierdoor irriteren de pezen en als dit lang duurt kan dat resulteren in langdurige pijn. Ook door veel herhalend werk als muizen, poetsen of klussen kunnen deze klachten ontstaan. De pijn is meestal goed aan te wijzen aan de buitenkant, soms is er krachtverlies en het aanspannen van de spieren provoceert de pijn.

Behandeling

De behandeling van een elleboogklacht begint met een goede diagnose. Het onderzoek bestaat uit een lichamelijk onderzoek waarbij wordt gekeken naar de elleboog zelf, maar ook naar de pols, schouder en borstwervelkolom. Bij verdenking van een peesprobleem of slijmbeursontsteking kan gebruik gemaakt worden van echo onderzoek.

Nadat de klachten in kaart zijn gebracht start de behandeling. De eerste stap is zorgen dat we de pijn proberen verminderen door rekken en strekken, mobiliseren en relatieve rust. Daarna kan er begonnen worden met specifiek trainen van het gewricht. Denk hierbij aan kracht, coördinatie of spieruithoudingsvermogen. Als laatste trainen we de keten, dat wil zeggen de arm in het geheel, bijvoorbeeld bij een werpsport.