Handklachten

De hand is een complex gewricht met veel bewegende delen. De vingers, middenhand- en handwortelbeentjes worden bestuurd door meerdere spieren en pezen. Dit samenspel werkt optimaal samen voor het grijpen en verplaatsen van dingen. Echter wanneer een onderdeel met functioneren kan dat grote problemen veroorzaken. Niet alleen in de hand, maar ook in de arm nek en schouder.

Vingers

Bij de vingers zien we vaak reuma of slijtage klachten. Door artrose kan een gewricht beschadigd raken. Hiermee gaat de functionaliteit achteruit en kan het gewricht verdikken en ontsteken. Bij reuma zien we ook nog wel eens dat de pezen aangetast raken. In sommige gevallen kan een injectie of een ontstekingsremmer de klachten verminderen.

Triggerfinger
Een triggerfinger is ontsteking van een peesschede, hierdoor kan de vinger niet makkelijk te strekken. Vaak gaat dit gepaard met zwelling in de pees en een pijnlijke handpalm. Het voelt als of de vinger op “slot” zit.

Handpalm

Dupuytren
Bij Dupuytren ontstaan er strengen bindweefsel om de pees heen, deze zijn vaak goed te voelen en te zien als kleine knobbels op de pees. Soms gaat dit gepaard met een verminderd gevoel en kracht in de vingers. De behandeling bestaat vaak uit operatief ingrijpen, hiervan zijn meerdere vormen bekend. In sommige gevallen kan shockwave helpen verergering voorkomen en de pijn te minderen.

Duim

De Quervain
De duim is een van de belangrijkste onderdelen van de hand. Als de duim niet goed functioneert kan dat goed te merken zijn. Denk bijvoorbeeld aan De Quervain, hierbij is de pees of peesschede ontstoken, dit gaat gepaard met pijn, zwelling en krakend geluid in de pezen.

Skiduim
Dit probleem ontstaat traumatisch, de band aan de binnenzijde van de duim verrekt of verslapt.
Hierdoor wordt het duimgewricht instabiel. Meestal is de behandeling met een spalk genoeg om deze  schade te laten genezen. In sommige gevallen dient er geopereerd te worden. Vaak alleen bij een totaal ruptuur.