Hiel en hielspoor

Waarschijnlijk heeft u al langer klachten aan uw voet, of het nu om een hielspoor, hielklachten- of achillespeesklachten gaat, het hindert u in het dagelijks leven. Lopen is pijnlijk en laten we het al helemaal niet hebben over de startklachten ’s ochtends.

Behandeling van hielspoor

1. juiste diagnose

2. juiste behandeling

3. goede nazorg

Hielspoor

Hielspoor is een verzamelnaam voor een pijnlijke hak. Ook worden de termen, fascia plantaris of peesplaatontsteking gebruikt.

De peesplaat zit vast aan het hielbeen en waaiert uit naar alle 1e kopjes van de tenen. De functie is het stabiliseren van de voetboog en het opspannen van de voetboog bij het afwikkelen van de voet. Hierdoor zien we deze klachten veel bij mensen die veel staan of lopen. Bij deze activiteiten worden de trek en duwkrachten op de pees vergroot.

Klachten beginnen meestal met stijfheid in de peesplaat, dit kan recht onder de hak zijn, maar soms ook meer in het midden van de pees. Wij behandelen hielspoorklachten vaak met shockwave therapie omdat dit goede resultaten levert, lees door om te kijken of dit wat voor je klacht kan zijn.

Oorzaak hielspoor

De oorzaak van een hielspoor is bijna altijd overbelasting. Of dit nu komt door slechte schoenen, een platvoet, instabiele enkels of een te snelle opbouw in training. Al deze factoren kunnen bijdragen aan een onnatuurlijk gebruik van de pees. In alle gevallen wordt de capaciteit van de pees overschreden en kunnen klachten ontstaan.

Symptomen van een hielspoor

De pijn begint vaak direct na het belasten en verdwijnen relatief snel. Meestal is er sprake van een zeurende pijn onder of rondom de hak. We spreken dan van een peesplaat ontsteking. Als deze klachten blijven aanhouden kan het zijn dat de pijn ook tijdens het belasten opkomt en minder snel na de inspanning weggaat. Soms wordt deze pijn ook stekend en kan continue zeurend zijn. Het gevolg kan zijn dat de pees structureel beschadigd raakt door de overbelasting. Zowel bij de ontsteking als de beschadiging gaat dit gepaard met startklachten, denk hierbij aan het opstaan ’s ochtends of na even gezeten te hebben. Bij een peesklacht zijn ontstekingsfactoren als zwelling, roodheid en warmte vaak goed waar te nemen na een forse overprikkeling.

Onderzoek

Voordat er behandeld kan worden is het van belang om te bepalen of de shockwave succesvol zal zijn. Niet altijd is shockwave de beste oplossing. Meestal wordt de shockwave ingezet bij een degeneratieve pees, dit is een pees waar al enige beschadiging in is te zien. Dit wordt vastgesteld door een echografisch onderzoek van de pees. Samen met de informatie uit het voorafgaande gesprek wordt bepaald of de klachten behandeld kunnen worden.

In sommige gevallen is er geen sprake (meer) van beschadiging maar hebben we te maken met chronisch pijn. Deze pijn heeft geen primaire oorzaak als een beschadiging, maar kan ontstaan bij jarenlange pijnklachten. Ook hiervoor kan shockwave worden ingezet, uiteraard in aangepaste vorm.

Behandeling van de hielspoor

Shockwave

Shockwave therapie bestaat uit 3 tot 8 behandelingen, met een interval van 7 tot 10 dagen tussen behandelingen. Afhankelijk van de bevindingen van het onderzoek wordt er afgesproken met hoeveel behandelingen gestart wordt. Een evaluatie echo vindt plaats na 3, 5 of 8 behandelingen. Deze controle is nodig om te zien of de pees voldoende weefsel aan heeft gemaakt maar ook om tijdens behandelingen de instellingen van shockwave bij te sturen.

Oefentherapie

Als het shockwave traject succesvol is afgerond helpen we je ook bij het optrainen naar het gewenste niveau. De pees kan niet gelijk alles, door middel van oefeningen, looptraining en (hard)loop schema’s en advies zorgen we dat je ook weer snel op het oude niveau terug bent.

Inlay’s

In sommige gevallen kan het natraject ook bestaan uit het doorverwijzen naar een podotherapeut of podoloog. Als het vermoeden ontstaat dat de klachten zijn ontstaan uit een onnatuurlijke houding of dynamiek van de voet kan het soms helpen om hiervoor een zooltje te maken. Bij veel staand of lopen werk kan er een blijvende overbelasting op de pees ontstaan.