Hoofdklachten

Hoofdpijn

Hoofdpijnklachten kunnen erg vervelend zijn en een groot deel van de dag beïnvloeden. De hoofdpijn kan meerdere oorzaken hebben. De meeste bekende is de spanning gerelateerde hoofdpijn. Door een gespannen (werk)houding trekken de spieren van de nek wat harder aan de schedelrand. Dit geeft vaak een typische hoofdpijn welke optrekt vanaf de schedelrand naar de wenkbrauwen. Ook de nekwervels kunnen voor hoofdpijn zorgen. Deze hoofdpijn wordt ook wel cervicogene hoofdpijn genoemd. Als een gewrichtje van de nek niet goed beweegt, kan de manueeltherapeut deze segmenten onderzoeken en behandelen.

Duizeligheid

Iedereen kan te maken krijgen met duizeligheid. Soms draait de ruimte maar soms kan iemand ook in de ruimte draaien. Daarbij kan er een licht gevoel in het hoofd optreden. Deze duizeligheid kan op treden bij spierspanning in de nek en schouders en bij draaiduizeligheid. De laatste treedt op bij kleine kantelingen van het hoofd. Doordat het evenwichtsorgaan van slag is wordt de balans anders verwerkt. Middels thuisoefeningen kan het evenwichtsorgaan weer een “reset” krijgen.