Knieholte

Pijn aan de achterkant van de knie kan veel verschillende oorzaken hebben. De pijn kan zowel brandend, zeurend, of stekend zijn. Soms gaat dit gepaard met zwelling en of stijfheid. Bij alle bewegingen van de knie kan de pijn optreden. De knie heeft in de verschillende hoekstanden verschillende functies en is wordt daarom bij veel dagelijkse activiteiten belast. De klachten kunnen acuut ontstaan, bijvoorbeeld na een val, verrekking of verdraaien. Maar ook langzaam over tijd, door een doorgezakte voet of het ontwikkelen van artrose.

Artrose

Een van de oorzaken kan zijn knie artrose. Dit gaat vaak gepaard met stijfheid en pijn, vooral bij het starten. Eenmaal in beweging gaat het vaak weer beter. Heet kraakbeen zorgt voor minder smering en soepel bewegen van het gewricht. Soms kan de knie ontstoken raken en kan er zwelling te zien zijn in de knieholte.

Meniscus

Tussen de twee botdelen van de knie zit de meniscus. Dit stuk kraakbeen zorgt voor een mooie pasvorm van de knie bij buigen en strekken en zorgt voor shockdemping. We hebben een binnenste en een buitenste meniscus. De meniscus kan bij beschadiging of overbelasting een zeurende pijn geven in de knieholte. Dit kan ontstaan als gevolg van een trauma maar kan ook langzaam ontwikkelen.

Kruisband

In de knie hebben we twee banden, de voorste- en de achterste kruisband. Deze geven voor- en achterwaartse stabiliteit aan de knie. Het meeste letsel vindt plaats aan de voorste kruisband, aangezien de kruisbanden zich in het midden van de knie bevinden kunnen ook deze verantwoordelijk zijn voor pijn in de knieholte. Een in- of afscheuring van de kruisband gebeurt vaak met een trauma. Je kunt vaak niet verder lopen of sporten en de knie is direct pijnlijk en gezwollen.

Bakerse Cyste

Deze cyste is een goedaardige, pijnloze zwelling in de knieholte. Vaak komt dit door een onderliggend probleem in de knie. De zwelling geeft een strak gevoel in de knieholte bij strekken. Middels echografisch onderzoek kan dit letsel goed worden vastgesteld. Door de knie weer normaal te laten functioneren verdwijnt de zwelling vaak vanzelf.