Kuitklachten

De meeste klachten van de kuit ontstaan acuut als gevolg van een overbelasting. Vaak is er een knapje te horen, waarna lopen niet meer gaat en de pijn snel toeneemt. We spreken dan van een zweepslag.

Zweepslag

Een zweepslag is een scheur in het spierweefsel van de kuitspier. Meestal ontstaat dit bij een plotselinge aanspanning tegen een grote weerstand. Denk aan het aanzetten voor het groene licht met oversteken of het sprintje voor de trein. In de meeste gevallen zit het aan de binnenkant van de kuit en wordt er een knapje gehoord bij het ontstaan. Er is direct pijn en vaak is verder lopen niet mogelijk. Rek op de spier en druk op de scheur is pijnlijk.  In de eerste dagen is het van belang de spier rust te geven, om de genezing te bevorderen. Daarna is belasten weer toegestaan. Een programma om langzaam op te bouwen in lengte, kracht en stabiliteit is aangeraden.

Etalagebenen

Sommige pijn in de kuiten of onderbenen ontstaan door de bloedvaten. Doordat deze vernauwd zijn kan het bloed niet goed worden rondgepompt. Hierdoor ontstaan een stijf en krampend gevoel bij het lopen. Wanneer je weer even rust, zakt dat gevoel langzaam weg.