Onderarm klachten

De onderarm bestaat uit het spaakbeen en de ellepijp. Aan het uiteinde hiervan maken deze samen met de handwortelbeentjes de pols. En aan het andere uiteinde met de bovenarm de elleboog. Onderarm klachten kunnen acuut ontstaan, bijvoorbeeld door een valpartij of botsing. Of over tijd, meestal hebben we dan te maken met een overbelasting. Deze overbelasting uit zich vaak in de gewrichten, of de spieren er omheen.

Hieronder een overzicht van de mogelijke onderarm klachten:

Bursitis elleboog

Een bursitis in de elleboog is de ontsteking van het slijmbeurs aan de achterkant van de elleboog. Deze irriteert wanneer de druk te hoog wordt bijvoorbeeld bij teveel of langdurige druk. De pijn gaat meestal gepaard met een lokale zwelling achter de elleboog. Leunen, druk, en volledig buigen van de elleboog kan de pijn provoceren.
De behandeling bestaat vooral uit belastingbeperking en het verminderen van de ontsteking door rust. Soms is het nodig om hiervoor langs de huisarts te gaan voor ontstekingsremmende medicatie

Ontsteking pols (artritis)

Bij overmatig gebruik van de pols kan het gewricht ontstoken raken. Dit komt vaker voor bij mensen met artrose in de duim of pols. De pols wordt dan dik, rood en pijnlijk en is beperkt in de beweeglijkheid, vooral buigen en strekken. In eerste instantie is het belangrijk om de pols rust te gunnen, soms wel 1-3 dagen. Daarnaast kan koelen de pijn en de zwelling verminderen. Ook kan het duimgewricht ingetaped worden of een brace aangemeten worden voor de pols die je kunt gebruiken bij zware inspanningen. Lees verder op de pagina van polsklachten.

Tenniselleboog

Bij een tenniselleboog zit de pijn aan de buitenzijde van de elleboog en straalt soms uit richting de hand. De pijn komt meestal uit de spieren die aanhechten aan de buitkant van de elleboog. Deze spieren zijn de strekkers van de pols.|

Meestal ontstaat deze klacht door overbelasting. De pezen raken hierdoor ontstoken en dit kan resulteren in langdurige pijn. Ook door veel langdurig, eenzijdig bewegen zoals muizen, poetsen of klussen kunnen deze klachten ontstaan.

De pijn is meestal goed aan te wijzen aan de buitenkant van de elleboog, soms is er krachtverlies en het aanspannen van de spieren provoceert de pijn. Vooral strekkende bewegingen van pols en elleboog zijn herkenbaar pijnlijk, zeker ook als de beweging een knijpende beweging is bijvoorbeeld als je iets oppakt.

Middels echo onderzoek kan de aard en ernst van het beschadigde weefsel worden bepaald. Bij een ontsteking en mogelijk zelfs beschadiging van de pezen gebruiken wij vaak shockwave therapie in combinatie met medical tape en excentrische krachtsoefeningen. Hier halen we goede resultaten mee. Mocht dat niet voldoende zijn zetten wij een andere behandelmethode in: EPTE. Wilt u meer weten over de soorten elleboogklachten lees dan verder op de pagina.

Golferselleboog

Bij een golferselleboog zit de pijn aan de binnenzijde van de elleboog en straalt soms uit richting de hand. De pijn komt meestal uit de spieren die aanhechten aan de binnenkant van de elleboog. Deze spieren buigen de pols.

De pijn is meestal goed aan te wijzen aan de binnenkant van de elleboog. Vooral buigbewegingen van pols en elleboog zijn herkenbaar pijnlijk en ook hier als de beweging een knijpende beweging is bijvoorbeeld als je iets oppakt

Middels echo onderzoek kan de aard en ernst van het beschadigde weefsel worden bepaald. Bij een ontsteking en mogelijk zelfs beschadiging van de pezen gebruiken wij vaak shockwave therapie in combinatie met medical tape of een brace en excentrische krachtsoefeningen. Hier halen we goede resultaten mee. Mocht dat niet voldoende zijn zetten wij een andere behandelmethode in: EPTE. Wilt u meer weten over de soorten elleboogklachten lees dan verder op de pagina.