Onderarm klachten

De onderarm bestaat uit het spaakbeen en de ellepijp. Aan een van de uiteinde maken deze samen met de handwortelbeentjes de pols. En aan het andere uiteinde met de bovenarm de elleboog. Onderarm klachten kunnen acuut ontstaan, bijvoorbeeld door een valpartij of botsing. Of over tijd, meestal hebben we dan te maken met een overbelasting. Deze overbelasting uit zich vaak in de gewrichten, of de spieren er omheen.

Hieronder een overzicht van de mogelijke onderarm klachten:

Bursitis elleboog

Een bursitis in de elleboog is de ontsteking van het slijmbeurs aan de achterkant van de elleboog. Deze irriteert wanneer de druk te hoog wordt. Dit ontstaat vaak bij herhalende bewegingen waarbij de spier over de botrand glijd. Door het slijmbeursje te laten ontsteken wordt de druk opgevangen waardoor alle structuren goed over elkaar heen kunnen glijden.

De pijn gaat meestal gepaard met een lokale zwelling achter de elleboog. Leunen, druk, en volledig buigen van de elleboog kan de pijn provoceren

De behandeling bestaat vooral uit het verminderen van de overbelasten en het verminderen van de zwelling. Soms is het nodig om hiervoor langs de huisarts te gaan.

Ontsteking pols (artritis)

Bij overmatig gebruik van de pols kan het gewricht ontstoken raken. Dit komt vaker voor bij mensen met artrose in de duim of pols. De pols wordt dan dik, rood en pijnlijk. In eerste instantie is het belangrijk om de pols rust te gunnen, soms wel 1-3 dagen. Daarnaast kan koelen de pijn en de zwelling verminderen.

Om een ontsteking te behandelen moet goed worden gekeken naar de oorzaak. Wanneer deze te vinden is in de overbelasting, moet deze worden beperkt. Kunnen we de klachten herleiden tot een verschil in kracht of lenigheid dan dient deze eerst verholpen te worden. Lees verder op de pagina van polsklachten.

Tenniselleboog

Bij een tenniselleboog zit de pijn aan de buitenzijde van de elleboog en straalt soms uit richting de hand. De pijn komt meestal uit de spieren die aanhechten aan de buitkant van de elleboog, deze spiergroep strekt de strekt de pols.

Meestal ontstaat deze klacht door overbelasting, hierdoor irriteren de pezen en als dit lang duurt kan dat resulteren in langdurige pijn. Ook door veel herhalend werk als muizen, poetsen of klussen kunnen deze klachten ontstaan.

De pijn is meestal goed aan te wijzen aan de buitkant, soms is er krachtverlies en het aanspannen van de spieren provoceert de pijn.

Middels echo onderzoek kan de aard en ernst van het beschadigde weefsel worden bepaald. Een ontsteking of beschadiging vraagt een andere aanpak in herstel. Soms kan het helpen om met shockwave therapie of EPTE te behandelen. Ook moet er gekeken worden naar de functie van de elleboog en schouder, ketenproblematiek kan hier mee worden uitgesloten. Wilt u meer weten over de soorten elleboogklachten lees dan verder op de pagina.

Golferselleboog

Bij een golferselleboog zit de pijn aan de binnenzijde van de elleboog en straalt soms uit richting de hand. De pijn komt meestal uit de spieren die aanhechten aan de binnenkant van de elleboog, deze spiergroep buigt de pols.