Rugklachten

Rugklachten is misschien wel de meest voorkomende klacht in Nederland. Bijna iedereen krijgt in zijn of haar leven hiermee te maken. Een grove verdeling is te maken in specifieke- en aspecifieke lage rugpijn.

Aspecifieke lage rugpijn

Aspecifieke lage rugpijn komt verreweg het meeste voor. Zo’n 90% van alle lage rugklachten is zonder aanwijsbare oorzaak. De duur kan soms erg verschillen, van een aantal weken tot een aantal maanden. Bij deze vorm van rugklachten in het niet duidelijk waar de last vandaan komt. Een of meerdere structuren kan hiervoor zorgen; denk hierbij aan spieren, banden, facetgewrichten, kraakbeen en tussenwervelschijven. De pijn in de lage rug kan soms uitstralen naar bil of benen. Bepaalde houdingen of het maken van een verkeerde beweging kan de klachten verergeren. Soms is er sprake van startstijfheid.

De behandeling van onderrug klachten

De behandeling hangt af van de aard en de ernst van de klachten. Bij acute klachten is het herstel zeer gunstig en met een paar dagen rustig aandoen maar actief blijven kan deze klacht vanzelf opgelost worden. Het hebben van lage rugpijn is erg normaal. Als klachten niet vanzelf verdwijnen kan een fysiotherapeut helpen om te kijken naar bewegingen die wel goed te maken en zijn en kunnen bijdragen aan het verhogen van de belastbaarheid van de lage rug.

Specifieke lage rugpijn

Deze vorm van rugpijn komt voor bij ongeveer 10% van de lage rugklachten. Hiervan weten we de achterliggende oorzaak. Onder deze noemer vallen onder andere de hernia, de wervel inzakking, kanaal stenose, osteoporose, etc. Deze diagnose wordt vaak vastgesteld door middel van beeldvormend onderzoek, denk aan een röntgenfoto, CT of MRI scan. De behandeling is afhankelijk van aard en ernst van de klacht, maar bevat meestal een vorm van training van spieren. In sommige gevallen kan er worden geopereerd. Onze praktijk is aangesloten bij het Rug-Netwerk.