Scheenbeenklachten

Scheenbeen klachten zijn klachten aan de voorkant van het scheenbeen. In rust is er geen pijn maar zodra er ingespannen wordt begint het met een zeurende pijn waarna het scheenbeen geïrriteerd raakt. Deze klacht treft vooral beginnende sporters of sporters waarbij de training te snel wordt opgebouwd. Ook kinderen in de groei kunnen hiermee te maken krijgen.

Shin splints

Ook wel mediaal tibiaal stress syndroom (MTSS) is de overbelasting van de scheenbeenspier. Vaak komt dit voor bij sporters of mensen die veel lopen. Bij MTSS hebben we het vaak over de overbelasting van de spier de aan de binnenkant van het scheenbeen. Deze klachten ontstaan meestal geleidelijk en kunnen te maken hebben met een te zware of te snelle opbouw van training, verouderd schoeisel. Ook kunnen veranderingen in het lichaam een rol spelen, denk hierbij aan verminder stabiliteit van de voet of O benen.

De pijn is meestal zeurend van aard en zit aan binnenzijde van het scheenbeen, meer naar de onderkant. De klachten beginnen meestal geleidelijk en nemen toe naarmate de activiteit duurt. Als de klachten net beginnen kan het voldoende zijn om de training aan te passen in de hoop dat daarmee de overprikkeling wordt geremd. Samen met de fysiotherapeut kunnen we kijken herkomst van de overbelasting.

Osgood-Schlatter

Osgood-Schlatter kenmerkt zich door pijn op de scheenbeenknobbel. Op deze knobbel hecht de bovenbeenspier aan. Veelal komt deze klacht voor bij jongeren tijdens de groeispurt of bij springsporten. Door de snelle groei en de belasting op de spieren en pezen ontstaat er irritatie op de aanhechting van de kniepees. De klachten kunnen erg wisselend zijn, afhankelijk van de groei, en de (over)belasting op de kniepees.

Om te weten of er sprake is van Osgood-Schlatter kan een echo van de kniepees en bijbehorende botaanhechting worden gemaakt. Verder is de pijn vaak op zijn ergst na het sporten en is het been strekken tegen weerstand pijnlijk. De behandeling bestaat uit het aanpassen van de belasting. Het beloop is vaak erg gunstig, de klachten nemen vaak vanzelf af wanneer groei stopt. Soms is net nodig om bij hevige pijn sportactiviteiten te staken. Het verlengen van de bovenbeenspieren kan soms gunstig werken even als een rustige opbouw in training en belasting.