Schouderklachten

Het schoudergewricht is een kogelgewricht bestaande uit het schouderblad en de bovenarm. Samen met het sleutelbeen en het borstbeen vormt dit gewricht de schoudergordel. Met zo veel bewegende delen kan er veel gebeuren in de schouder, daarbij is de schouder een van de lenigste gewrichten. Schouderklachten komt in veel verschillende vormen, meestal wordt deze gevoeld in de schouder zelf, maar kan ook uitstralen naar de arm en vingers.

Impingement

Bij een impingement is er sprake van inklemming van een van de schouderpezen tussen het schouderdak en de schouderkop. Dit gebeurt vaak bij het heffen van de arm. Schouderspieren en houding kunnen er voor zorgen dat deze inklemming voorkomt. Het corrigeren van deze houding kan direct verlichting geven. Als klachten langer bestaan kan het zijn dat de beweegketen verstoord is geraakt en dat kan getraind worden met de juiste oefeningen.

Slijmbeursontsteking

Tussen het schouderdak bevindt zich een slijmbeurs. Dit is een zakje wat zich kan vullen met vocht. Bij veel prikkeling ontsteekt dit zakje met als doel om frictie op te lossen en de onderliggende structuren onder het schouderdak door te kunnen laten glijden. Meestal provoceert de pijn door er op de drukken of er op te liggen.

Verkalking schouder

In sommige gevallen kan de schouderpijn veroorzaakt worden door kalkafzetting in een van de pezen van de schouder. Deze pezen horen bij de rotatorcuff, 4 spieren die de schouder stabiliseren. Als deze werking niet optimaal is kan een pees overbelasten en kan deze kalkafzetting vertonen. Ook door het inklemmen van een van deze pezen tegen het schouderdak kan kalk ontstaan.

De kalk wordt in de pees geplaatst om de pees te beschermen tegen de overbelasting. Als de oorzaak van de overbelasting wordt weggenomen verdwijnt de kalk vaak vanzelf. Echter als dit te lang duurt, kan de kalk een beetje hulp krijgen door shockwave therapie.

Met shockwavetherapie wordt er een sterke geluidsgolf het lichaam ingestuurd waardoor de kalk bros wordt en uit elkaar valt. Doordat shockwave ook de doorbloeding stimuleert wordt zo ook de kalk opgeruimd. Om te kunnen beoordelen of shockwavetherapie de kalk kan doen helpen opruimen hebben we eerst een echografisch onderzoek nodig om te bepalen of dit gaat lukken. Is de kalk namelijk te hard geworden (bot) dan gaat shockwave deze niet meer verwijderen.

Chronisch Pijn

Iedereen heeft wel eens last, maar wat als de pijn u in uw greep heeft en u w leven laat leiden door de pijn? Pijn is een beschermingsmechanisme van het lichaam. Er is iets niet in orde en dit heeft aandacht nodig, vaak heeft een acute pijn een duidelijke oorzaak. Sommige pijn kan ook chronisch worden. We spreken van chronische pijn wanneer de klachten langer dan 3 maanden blijven bestaan en er geen relatie is met het oorspronkelijke letsel. De pijn gaat een eigen leven leiden met alle gevolgen van dien. Veel voorkomende kenmerken zijn het meiden van de angst, of juist door de pijn heen bijten. Chronisch pijn beïnvloed hoe dan ook uw dagelijks leven, werk en kwaliteit van leven.

Er is vaak niet één reden aan te wijzen, dit is voor elke persoon weer anders, belangrijk is om inzicht te krijgen in de persoonlijke factoren.

Wij beiden een aantal interventies en technieken om samen met u de klachten te onderzoeken en te behandelen. Denk hierbij aan:

Goede begeleiding door een geschoolde therapeut kan u helpen uw pijn weer de baas te zijn!