Voetklachten

Voetklachten komen voor bij 1 op de 4 Nederlanders. Deze klachten beperken het dagelijks functioneren aanzienlijk. Bij staan, lopen, werken en sporten gebruiken we immers onze voeten. Onze voet is een zeer complex gewricht en er kunnen veel verschillende oorzaken voor de pijn zijn. Wat we zeker weten is dat zo’n 80% van de mensen last heeft van de pijn.

Hielspoor

Een veelvoorkomende diagnose is die van de hielspoor. Dit is een verzamelnaam voor pijn onder de hak. De medische term hielspoor betekent niks meer dan de ontwikkeling van een benig haakje aan het hielbeen. Vaak wordt de irritatie van de plantaire pees bedoeld met hielspoor. Ook kan het vetkussentje onder de hak irriteren. Dit verschil kan bekeken worden met echografisch onderzoek. Meer informatie over hielspoorklachten kun je lezen op de shockwave pagina.

Voorvoetpijn

Bij voorvoetpijn is er sprake van pijn onder kopjes van de middenvoetsbeentjes. Meestal is er sprake van een verhoogde druk door een doorgezakte voorvoet of het vetkussentje dat minder stevig is. Oorzaak hiervan kan zijn een minder sterke voet of het dragen van schoenen met een (hoge) hak. Training van de voorvoet en de intrinsieke voetspieren kan in de meeste gevallen de pijn doen verminderen. Daarnaast kan het dragen van een steunzool de pijnklachten verlichten.

Morton neuroom

Een Morton neuroom is een verdikking van de zenuw tussen de 2e en 3e teen. Deze verdikking geeft vaak tintelingen in de voet die uit kunnen stralen naar de tenen. Lang lopen en staan kan hierdoor vermoeiend zijn. De oorzaak wordt vaak gevonden in de standsverandering van de voet zowel bij een platvoet als bij een holvoet. Soms is het genoeg om ruimer zittend schoeisel te dragen rond de voorvoet. Het trainen van de voetspieren om een neutrale voetstand te creëren kan bijdragen aan de oplossing van dit probleem.

Hallux valgus

Ook wel knobbelteen genoemd, is een standafwijking van de grote teen die veel voorkomt. De oorzaak ligt ook hier in de keuze van schoeisel en het hebben van minder sterke voetspieren. Maar ook hypermobiliteit kan een rol spelen bij het ontwikkelen van deze klachten. Behandeling van de hallux valgus is meestal conservatief. Ook hierbij is training van de voet een optie, dit is dan met name gericht op het behouden van de beweeglijkheid van het gewricht. Daarnaast is het belangrijk om passend schoeisel en schoenen te dragen.

Behandeling van de voetklachten

De behandeling van de voetklachten is sterk afhankelijk van de oorzaak. In sommige gevallen is het belangrijk dat er met een goede ondersteuning wordt gewerkt. Denk hierbij aan een op maat gemaakte steunzool. In sommige gevallen kan training van kracht en stabiliteit van de voet en enkel de klachten verhelpen.

Wanneer er sprake is van problemen met pezen kunnen we naast training ook shockwavetherapie of EPTE inzetten.